måndag 19 september 2011

Reklamkampanj: Unga till Operan

En uppgift på Forsbergs distanskurs i grafisk design.
Kungliga Operan har svårt att nå den unga publiken (18–25 år). Opera känns inte relevant för ungdomar idag. Mycket annat som känns mer modernt lockar istället: street dance, spoken word, dream hack...

Som en 20-åring i min bekantskapskrets uttryckte det när jag frågade vad för reklamkampanj som skulle kunna locka henne till att gå på opera: "Opera är ingenting jag tror att jag skulle uppskatta överhuvudtaget. Jag skulle förmodligen aldrig gå på opera av eget initiativ, oavsett hur reklamkampanjen såg ut. Det skulle kanske hjälpa om man gjorde reklamen mer "lättillgänglig", mer nutida. Jag tycker helt enkelt att det låter riktigt illa med operasång, och teatern verkar lite för överdriven för min smak. För mycket dramatik! Sen verkar det så tråkigt på samma gång, men det här är mest fördomar, eftersom jag aldrig har varit på opera i verkligheten. Förlåt om jag inte är mer hjälpsam, men kommer inte på något vettigare svar."

I och med att ungdomar inte längre har en gemensam ungdomskultur verkar det omöjligt att nå brett. Därför tänkte jag från början rikta in mig på en specifik grupp. För att utmana mig rejält ville jag gå på dem jag trodde minst av allt skulle gå på opera – hip hopparna! När jag sen hittade deras gemensamma Hip Hopera var det bara att köra på. Förort vs finkultur! Blingblinget har de iaf gemensamt! Och har man en gång lockat in rap-kidsen i Operans pimpade värld lär det bli svårt att få ut dem igen...
Välkommen till Sveriges första HIP HOPERA BATTLE!


Affisch
  1. (Petter och Timbuktu rappar operalibretton och utmanar operadivorna Malena Ernman och Kerstin Avemo som sjunger till texter av Petter och Timbuktus mest kända låtar. Crossover. Snabbt, rappt och nytt. Publiken är med och röstar fram vinnare.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar